fredag 22 mars 2013

Tantavdelningen

Läste precis två lysande inlägg från en favoritbloggare - Louise. Det är den enda modeblogg som jag läser, då och då. Hon tar upp en väldigt viktig fråga gällande de stora klädkedjornas sortiment för oss som är lite större. Det näst intill icke-existerande sortimentet vill säga..!


Idag fick jag mätt min livmoder. 29 cm från bäckenet till "taket". Där i ligger min 39 cm långa bebis, lite ihopkurad så klart. Med huvudet neråt och fötterna uppåt just då. 
Så för tillfället tänker jag lite annorlunda kring kläder. Har letat mammasaker, men tycker att det är otroligt svårt att hitta. Speciellt som jag är en ganska så stor kvinna från början. 

Ja, jag erkänner. Min normala storlek är mellan XL-XXL eller 44-46 beroende på vad det är för plagg.
För er som är S-M, 36-38 låter det säkert helt enormt, men ja... så är det. Jag har stora bröst, breda höfter, vid rumpa och en inte helt platt mage (i icke-gravit tillstånd). 
Det har inte alltid varit så... för inte så länge sedan var jag också en mediumtjej. 
Kom i small på ett och annat plagg. Men det ena ledde till det andra. Ett kilo blev tio. 
Tio kg blev femton och plötsligt så hade jag svårt att hitta kläder i vanliga butiker. 

HM handlar jag nästan aldrig på mer. VeroModa är svårt. Cubus och Gina känns mest anpassat till småtjejer . MQ och Indiska går ibland. Lindex och KappAhl är snäppet bättre. Min favorit är Esprit. Där har de faktiskt väldigt många plagg i min storlek. 
Och inte på någon särskild avdelning, utan det är samma kläder som i mindre storlekar bara ja... större. Inte så avancerat! Men det verkar det vara för de allra flesta butiker. 

Ofta finns inte plaggen i större storlekar. Upp till L funkar inte för mig. De flesta har heller inget särskilt sortiment för större kvinnor. Butikerna som trots allt väljer det fyller upp dem med 90 % tantkläder. För ja... det är bara tanter som är stora. 
Eller så har alla stora kvinnor samma tantiga smak... jag vet inte hur de tänker. 

Det är som Louise säger... att det ser ut som det gör skapar känslor av att vara avvikande och fel. Man tröttnar på att känna så och att behöva leta som en idiot efter rätt storlek. Om 1 av 100 plagg görs i passande storlek, då känns det inte så roligt att gå ut och shoppa. För mig har det lett till ganska så mycket ångest på senare tid. 

Nu kanske ni tänker så här... men om det nu är så jävla jobbigt, varför bantar du inte bara ner dig? Så är problemet löst! Ja... kanske det. Men det det här inlägget handlar inte bara om hur jobbigt det är för mig att känna mig som ett totalt misslyckande varje gång jag går in i en klädaffär. Det handlar också om att vi har en kvinnosyn och en modeindustri som bidrar till min upplevelse. Det må vara bättre både för hälsan och självkänslan att komma i storlek 38, snarare än 44, det är inte det jag säger... jag menar att det måste få vara tillåtet att se ut på mer än ett sätt. 
Mer än en typ av kropp måste få vara vacker. Få vara normal. 

Varför är det så himla svårt för modeindustrin att göra lite större storlekar? Var ligger problemet? Går det åt så fruktansvärt mycket mer tyg eller vad är det frågan om?! Samma sak med bikini. Där har jag alltid haft problem, även på min mediumtid. Varenda modell går upp till C-kupa, sen tar det stopp. Du hänvisas till tantavdelningen.... igen! Tack gode Gud för Change. Underklädersbutiken för alla kvinnor, små som stora! 
Det är lite dyrare, men så mycket bättre. Bättre service, bättre kvalitet, bättre utbud och bättre passform. 

Det går att göra kläder för alla, om man bara vill! 
Och det finns mer än EN normal kropp!



/Emelie

1 kommentar:

  1. Har också funderat på det där till och från! jag handlar inte på dem "större avdelningarna" men endå tycker jag det är så skumt att när man bläddrar igenom t.e.x en HM katalog, hur fort man lägger märke till kontrasterna mellan dem som går från storlek 36-42 och sen från dem som går från 44-52. det är nästan skrattretande att bara för att man är några storlekar större så måste man klä sig som en jäkla tant med noll smak! varför kan inte kläderna på dem större storlekarna också se ut som dem mindre storlekarna? handlar det om pengar, att det skulle kosta för mycket att lägga till några cm extra tyg!? så jäkla mycket kan det väl endå inte kosta?! och hade inte dem olika klädkedjorna tjänat in mer på att utöka sitt sortiment när det kommer till dem "större storlekarna" ?
    Så underligt!
    Bra inlägg hjärtat!

    Kram sanna

    SvaraRadera