torsdag 7 februari 2013

Män som hatar kvinnor

Jag börjar med att citera Jonas Gardell:

Hat mot kvinnor (och homos) är ett inlärt hat, inbyggt i samhällsstrukturen
och kan aldrig skyllas på enstaka rötägg.



Jag kan bli förfärad och rädd över hur många män i vårt samhälle, i Sverige 2013, som hatar kvinnor. Som föraktar det kvinnliga könet. Som ser det som sin rättighet att våldta, misshandla, kränka och till och med mörda kvinnor. Som anser att man som kvinna inte har rätt till ledande positioner, att vara opinionsbildare eller att ta plats. Jag kan hamna i tankar om att det måste vara något fel på det manliga könet, då det i jämförelse med kvinnor, finns så många onda män.
Men så tittar jag på min man... min fina, godhjärtade, helt underbara make. Jag ser män i min omgivning som inte är onda. Jag ser alla män som vill och gör gott.

Jag vet inte om det finns goda och onda människor. Det är en annan, kanske mer filosofisk fråga. Men jag tror att det finns onda strukturer i samhället, som lever, frodas och uppmuntras. Strukturer som påverkar vår syn på människor. Att det finns män som inte klarar av att kvinnor tar plats och har åsikter beror inte på någon ond gen, utan på att vi lever i ett samhälle där kvinnan är underordnad.
I det värdesystem där vi människor placeras, ligger kvinnan alltid under mannen.
Det här systemet gör att en kvinnlig statsminister känns som en omlöjlighet, en kvinnlig företagsledare som något tveksamt och en kvinnlig tyckare som någon att hata.

När vi tänker oss en statsminister, så tänker vi på en man.
När vi tänker oss ett styrelsrum, så tänker vi oss ett rum fullt av kostymklädda män.
Mannen är normen. Kvinnor som tar för mycket plats blir lätt angripna. Kallas tjatkärring. Deras röstläge, dialekt och talharmoni kommenteras. Härskartekniker som ignorans, förlöjligande och överlägsenhet används för att hindra kvinnor i deras debatten.

Det här beteendet följer oss genom hela livet.
I skolan tar pojkar ofta större plats än flickor. I Tv4 och SVT's morgonsoffor, där det ofta sitter en man och en kvinna är det nästan alltid den manliga i duon som tar störst plats. Har ni tänkt på det? Det är han som kroppsligt breder ut sig, avbryter och tar på sig den ledande funktionen. När betydelsulla gäster kommer till soffan för att kommentera det senaste, så är det ofta en man.
Under helgernas nöjesprogram är det oftast en man som är programledare och består nöjet i en grupp så är det oftast tre män och två kvinnor som deltar.
I skolvärlden, arbetslivet, nöjesvärlden, affäresvärden och maktvärlden är män ledande. Också i Sverige 2013. Jag tror att det är det manliga patriarkatet som för fram åsikter som dem vi fick se i Uppdrag granskning.
Ja; vi är alla en del av det patriarkiska samhället, ingen människa står (el kan ställa sig) utanför.
Nej; det är inta alla män som skulle kunna skriva "jag ska våldta dig din jävla hora!" 
Men; det är som J. Gardell säger... att få frågan att enbart handla om några få rötägg, är att göra den för enkel. Det extrema hatet är en effekt av det samhälle vi lever. 
Ju mer jämställd den närmsta världen omkring oss är, desto mindre risk för åsikter som dessa. 
Jämställdhet föder godhet. 

Det är så klart skillnad på att nöjesredaktioner ser det som något konstigt att ett underhållningsprogram skulle domineras av kvinnor och att män hotar kvinnliga journalister till livet. Men det är två sidor av samma mynt. Att kvinnor inte ska få ta plats och få lika stort utrymme som män är ett enormt hot mot demokratin. Så länge Mona Sahlin blir mer uppmärksammad för sin handväska än sina politiska åsikter, så lever vi inte i ett fullt demokratiskt samhälle. Dit är det mycket långt kvar. Tyvärr.

/Emelie

1 kommentar:

  1. Åhh du skriver så mkt bra inlägg så att det inte är sant.
    Du är på tok för lite läst!
    Problemet med borgliga väljare är... om jag nu ska försöka förstå... inte att de tycker att det är okej att patientsäkerheten hotas.
    Dels tror jag väldigt få förstår hur illa det är ställt, politikerna erkänner ju ingenting.
    Dels så tycker de att "vi med ett av världens högsta skattetryck" måste prioritera våra skattepengar fel.
    Men det är inte sant!
    Det GÅR INTE att effektivisera mer nu.
    Den åldrande, sjuka befolkningen, blir allt större, vi KAN hjälpa allt fler och vi har inte politikernas mandat att låta bli.
    Det är galet.
    Trots att jag går hemma blir jag stressad av att läsa statusuppdateringar på fb av mina kollegor om hur det ser ut.
    Överfulla avd. Svårt att få in folk. De som jobbar går på knäna.
    Suck.
    Kram på dej. Å så klart håller jag med om "svenskheten" oxå.

    SvaraRadera