onsdag 3 april 2013

Mera feminism!!

Jag drar mitt strå till stacken och skriver ett feministinlägg. Min mamma skrev ett jätte bra sådant, ungefär så som jag hade tänkt att skriva, men hon han före.
Min lillasyster har också skrivit ett bra inlägg i frågan. Kika gärna på dessa!


Min stora idol och förebild i det feministiska arbetet.

För ett par veckor sedan träffade jag en kär vän. Vi satt på ett café och pratade om allt mellan himmel och jord. Även politik. Jag röd. Hon blå. Jag väldigt engagerad. Hon inte så intresserad. Så sa hon en sak...
"Jag tycker att du är så dubbel Emelie. För å ena sidan är du väldigt kvinnlig, men å andra sidan så är det väldigt tydligt att du är feminist". Och efter att ha förklarat att det är bara för att det är du, så kände hon att det var okej att ställa frågan "vad tycker du att feminism är?"
Utan att på något vis lägga några värderingar i hennes politiska syn, så tycker jag att det är så roligt.
För mig är det så självklart att man kan vara kvinnlig och feminist på samma gång.
Det är även en självklarhet att fråga människor i sin omgivning, vänner och bekanta, hur man ser på politik och varför man tycker som man gör.

Jag tror att det är en av anledningarna till att Sd har ökat...
Jag tror att det är en av anledningarna till att Alliansen fick sitta kvar förra valet...
Jag tror att det är en av anledningarna till att vissa vägrar att kalla sig för feminist...
...att folk inte sätter sig in i ideologier och sakfrågor.

Undersökningar har visat att en stor del av Sd's väljare är missförtroendeväljare.
Människor som är missnöjda. Känner sig undanknuffade från samhället. Hamnar utanför.
Istället för att sätta sig in i de demokratiska pariternas politik och ideologier, vänder sig en del av dessa till populismen. Det vill säga till ledare som säger "ni behöver inte tänka. Ni behöver inte ta ställning. Ni behöver inte vara självkritiska. Välj oss, så ska vi göra det bättre åt alla (ja... alla de rätta)!
När man inte har något samhällsintresse, kunskap om var man ska söka information, blivit tränad i kritisk granskning eller har människor i omgivningen som ifrågasätter ens livsval... ja då är Sd ett enkelt alternativ.

Det är även lätt att välja om en regering som "lyckats så bra". Ordning och reda i finanserna! Ordning och reda i finanserna! Ordning och reda i finanserna!
En fras som fullkomligt bankats in i huvudet på svenska folket. Fredrik och Anders har gått som små papegojor och upprepat dessa ord vid varje möjligt tillfälle. Och ja... Europa är i kris. Sverige har klarat sig bättre.
Jag tror inte att det är tack vare regeringen och deras "ordning och reda i finanserna". Jag tror snarare att det har gått bra för oss, trots deras politik.
Men visst kan det ses som ett enkelt val! Och när socialdemokratin har krisat de senaste åren kan Alliansen ha framstått som ett stabilt och säkert kort... om man nu inte orkat sätta sig in i sakfrågorna och ideologin!

Orkar man heller inte sätta sig in i vad feminism innebär... nej då är det kanske svårt att kalla sig feminist. Jag kan förstå att många män och kvinnor där ute inte förstår.
Inte orkar engagera sig. Vi har så fullt upp. Varför läsa sig in på ismer? Men att före detta jämställdhetsministern inte behagat sätta sig in i frågan är under all kritik. Eller så förstod hon helt enkelt inte. Hur sim helst... snacka om fel person på fel post.

Som svaret på min väns fråga svarade jag i likhet vad min mamma skrev i sitt inlägg:
Att vara feminist innebär att man är medveten om att det råder ett patriarkat där mannen är överordnad kvinnan samt viljan att förändra detta.
Det vill säga... man kan inte kalla sig feminist om man är nöjd med rådande maktordning.
Om man tycker att Sverige är ett jämställt land, allt är frid och fröjd, män och kvinnor är lika mycket värda och har samma förutsättningar... då är man inte feminist enligt begreppets sanna betydelse. För då ser man inte de strukturer som försätter kvinnor i könsmaktsordningens kedjor. Då är man blind. Man har fel.
Det går inte att ställa sig utanför och tro att man inte är en del av det orättvisa samhället. Där emot går det ju då bra att inte kalla sig för feminist. Frågan är om det är värdigt?

/Emelie




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar