söndag 16 september 2012

5 tankar denna söndag

1. Helt galen i den här låten! Lyssnar på den om och om igen. Och vilken fin text!
 
 
One night to be confused, one night to speed up truth
We had a promise made, four hands and then away

Both under influence, we had divine sense
to know what to say, mind is a razorblade
To call for hands of above to lean on,
wouldn't be good enough for me, no
One night of magic rush, the start, a simple touch
One night to push and scream and then relief
Ten days of perfect tunes, the colors red and blue
We had a promise made, we were in love
(Jose Gonzalez "Heartbeats")

 
2. Johan och Martin.
 
 

Jag kan inte riktigt förklara det... de har påverkat mig så. Har tänkt på det av och till... hur hemskt de måste ha det. Vilken skandal det är att Sverige, som bistår Etiopien med stora summor pengar varje år, inte kunnat få hem dem fortare. Sen de kom ut i friheten har de fortsatt att vara i mina tankar.
Jag tittade på presskonferansen och blev nästan rörd till tårar. Konstigt att man kan vara stolt, utan att över huvud taget känna dem... bara för att de är svenskar. Tänker på Uppdrag gransknings repotage om dem, med intervjuer och filmer som legat och väntat på att de skulle bli fria, så dem kunde sändas. Men när de spelades in var det ingen som visste om de någonsin skulle komma tillbaka. Vilken fasa..!
Jag tror att det är som Martin sa... man kan inte förstå hur värdefull yttrandefriheten är för än man har förlorat den. För än man har varit rädd för att föra privata samtal och sensurerat sin egen dagbok i rädsla för att någon ska lyssna, läsa, skvallra, bestraffa. Som alltid när det är något stort som händer i mediavärlden så vaknar en lite vemodig känsla i mig.  En liten önskan att jag var en del av det där pressgänget. Hur skulle mitt liv bli om jag blev journalist istället? Det får jag aldrig veta.
 
3. Apropå yttrandefrihet...
 
 
 
"Innocence of Muslims". En antimuslimsk amerikan gör en film som förnedrar islams profet. Jag har tittat på den. Den är fruktansvärt dålig. För mig är den ett hån. Inte bara mot världens alla muslimer, utan också för alla förtryckta människor som lever i länder utan yttrande och pressfrihet. Om man givits lyckan att få göra sin röst hörd... varför utnyttja den, skymfa friheten, på detta osmakliga vis?! Och varför tar de protesterande människorna i arabvärlden första bästa chans att bränna flaggor, gapa, skrika och till och med döda, när filmskaparen inget hellre vill än att väcka dessa upplopp?
 
 
4. Mitt nya jobb.
 
 
 
Jag kan fortfarande inte få ner mina tankar och känslor kring mitt nya jobb, på en allmänpsykiatrisk vårdavdelning. Det är lite kaotikt i mitt huvud. Det är en annan värld. Jag måste lära mig att tänka i andra banor, på nya sätt. Mina patienter har gått från gamla, sjuka människor alternativt unga och lättbotade till unga, olyckliga, trasiga människor. Jag kan se mig själv i många av dem. Jag vill hjälpa, men kan inte. Inte på riktigt. De bär på ett mörker, djupt inom sig dit jag inte får komma in. Det leder till nya förhållningssättt. Helt nya tankar. Jag får nog återkomma.
 
5. Värdens bästa man faller 40 år!
 
 
Imorgon är det min älsklings dag.
Jag önskar att jag kunde ge honom hela världen... för det förtjänar han verkligen! Ska i allafall försöka ge honom en mysig födelsedag. Förresten... har blivit ännu mer kär i honom sen vi gifte oss! Trodde inte det var möjligt... Hipp hipp hurra för dig darling! 
 

 
/Emelie.
 

2 kommentarer:

  1. Hej hjärtat mitt. Saknar dej mkt ikväll...
    1.) Låten... så där. Kanske kräver fler genomlyssningar. Eller så träffar den inte den där "strängen" inom mej just nu.
    2.) Johan o Martin. Jag förstår precis. Allt du beskriver. Känner en sån tacksamhet över att de är hemma, en sån ilska över vad de varit med om, en sån stolthet. Å mitt i allt kan jag känna en sorg jag vet är naiv över att inte jag gör något så viktigt med mitt liv som journalistik. De är hjältar.
    3.) Filmen. Har inte sett den men häpnar över uppståndelsen. Förstår förolämpningen men detta saknar proportioner... människor DÖR. De bränner en docka föreställande Obama med barn runt, stormar ambassader. Jag tycker det är galet.
    4.) Grattis till fina Mike och välkommen in i 40 års krisernas förtrollande värld. :)

    Kram älskling/ mamma

    SvaraRadera
  2. Låten är en cover som José har gjort på the Knife - älskar bägge versionerna men gillar originalet en aning mer - lyssna på den oxå! ( dom är oxå svenska och skitbra)

    SvaraRadera